Your light is gonna irritate a lot of unhealed people.
あなたの光は、多くの癒されていない人々を刺激するでしょう。
A
(静流の声) 他人のことでイライラすることは、すべて自分のことを理解するきっかけになる。
"批判という手段を用いるためには、常に外部からの視点が必要である。
特に心理学では、素材の性質上、他の科学よりもはるかに主観的に関与することになるからです。
例えば、自分の国を外から見る機会がなければ、どうして国民性を意識することができるでしょうか。
外から見るということは、他国の立場から見るということです。
そのためには、外国の集団心理について十分な知識を得なければならず、この同化の過程で、国民的な偏見や国民的な特殊性を構成するあらゆる適合性に出会うことになる。
他者について私たちを苛立たせるものはすべて、私たち自身を理解することにつながります。
私がイギリスを理解するのは、スイス人である自分がどこに適合していないかを見たときである。私は、ヨーロッパ人としての自分が世界のどこに適合していないかを見て初めて、我々の最大の問題であるヨーロッパを理解することができる。
私は、多くのアメリカ人と知り合い、アメリカに行ったり、アメリカ国内を旅行したりすることで、ヨーロッパ人の性格について膨大な量の洞察を得てきました。ヨーロッパ人にとって、いつか超高層ビルの上からヨーロッパを眺めることほど有益なことはないと、いつも思っています。
サハラ砂漠からヨーロッパの光景を初めて見たとき、古代ローマと現代との関係とほぼ同じ関係にある文明に囲まれて、アメリカにいても完全に白人の文化意識に捕らわれていることを実感しました。
そして、この歴史的な比較を、さらに低い文化的レベルに降りていくことで、さらに進めていきたいという思いが強くなったのです」。
~CGユング『記憶・夢・反省』MDR、246-247ページ。
A
多くの人が自己認識と反省が必要であることを認めるだろうが、そのような必要性が自分自身を縛るものであると考える人は非常に少ない。~カール・ユング『手紙』第2巻465-466ページ
"内面の経験や人格の核に手を伸ばそうとすると、ほとんどの人は逃げ出してしまう...。
内的体験のリスク、つまり精神の冒険は、いずれにしてもほとんどの人間にとっては異質なものです。そのような経験が心霊的なリアリティを持つかもしれないという可能性は、彼らにとって悩みの種なのです。" ~ カール・ユング『141、記憶、夢、反省』より
人は自分の魂と向き合うことを避けるために、どんなに不条理なことでも何でもします。インドのヨガやそのエクササイズを実践したり、厳しい食生活を送ったり、神智学を暗記したり、世界中の文献から神秘的な文章を機械的に繰り返し読んだりするのは、すべて自分自身と折り合いをつけることができず、自分の魂から何か有用なものが出てくるとは微塵も信じていないからだ。このようにして、魂は何も良いものが出てこないナザレのような状態になってしまったのです。だからこそ、私たちは地球の四隅からそれを手に入れよう。それがより奇想天外で奇妙なものであればあるほどいい。~カール・ユング『心理学と錬金術』99ページ。
"ユングの質問は、私たち全員につきまとっています--この人はどんな仕事を避けているのか?ほとんどの場合、私たちは自分の人生に対する責任を回避しているのだ。" ~ジェームス・ホリス
ヘンリー・コービンのユングについての記述:
"作者は一人で、自分の魂の力だけで強くなっている。現代において、このようなケースはすでに並外れたものであり、特別な尊敬を必要とします。彼はいかなる宗教、教義、組織のスポークスマンでもありません。そのような人の信用を失墜させることを目的とした裏切りのある小さな表現があります。"そのような人は自分自身だけを代表している" それに対して、この場合の意味は、まさにすべての壮大さ、すべての力、すべての信憑性を伝えるものです。集団的な規範や公式のドグマ、既成の意見を代表しているだけなのに、自分自身の「代表」であると主張できる人が、今日どれだけいるでしょうか。この男一人の存在があるからこそ、私は、もし本当に一人であるならば、一人で(彼の著作を)熟考し、このメッセージに耳を傾けるよう、すべての一人の人を招待したいのです。本物の全体性は、孤独から、そして孤独の中でなければ、ここでは生まれません。ここにある「神学」は、マニュアルやテキストの歴史的な批判を通して学ぶものではなく、魂の夜と苦しみの中で、妥協することなく、臆病になることなく、放棄することなく、内的に従事する聖なる闘争の中で学ぶものなのです。
[コービンは、心理学とは、ユングは常にヒエロジー、つまり「聖なる事柄の科学」を意味していると述べています] 。
A
[Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.]
"We always require an outside point to stand on, in order to apply the lever of criticism.
This is especially so in psychology, where by the nature of the material we are much more subjectively involved than in any other science.
How, for example, can we become conscious of national peculiarities if we have never had the opportunity to regard our own nation from outside?
Regarding it from outside means regarding it from the standpoint of another nation.
To do so, we must acquire sufficient knowledge of the foreign collective psyche, and in the course of this process of assimilation we encounter all those in compatibilities which constitute the national bias and the national peculiarity.
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.
I understand England only when I see where I, as a Swiss, do not fit in. I understand Europe, our greatest problem, only when I see where I as a European do not fit into the world.
Through my acquaintance with many Americans, and my trips to and in America, I have obtained an enormous amount of insight into the European character; it has always seemed to me that there can be nothing more useful for a European than some time or another to look out at Europe from the top of a skyscraper.
When I contemplated for the first time the European spectacle from the Sahara, surrounded by a civilization which has more or less the same relationship to ours as Roman antiquity has to modern times, I became aware of how completely, even in America, I was still caught up and imprisoned in the cultural consciousness of the white man.
The desire then grew in me to carry the historical comparisons still farther by descending to a still lower cultural level."
~CG Jung, Memories, Dreams and Reflections, MDR, Pages 246-247.
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A good many will admit that self-knowledge and reflection are needed, but very few indeed will consider such necessities binding upon themselves. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 465-466
"Whenever there is a reaching down into the innermost experience, into the nucleus of personality, most people run away...
The risk of inner experience, the adventure of the Spirit, is in any case, alien to most human beings. The possibility that such an experience might have psychic reality is troubling to them." ~ Carl Jung, 141, Memories, Dreams, Reflections
People will do anything, no matter how absurd, in order to avoid facing their own souls. They will practice Indian yoga and all its exercises, observe a strict regimen of diet, learn theosophy by heart, or mechanically repeat mystic text from the literature of the whole world - all because they cannot get on with themselves and have not slightest faith that anything useful could ever come out of their own souls. Thus the soul has been turned into a Nazareth Gradually from which nothing good can come. Therefore let us fetch it from the four corners of the earth - the more far-fetched and bizarre it is the better. ~Carl Jung, Psychology and Alchemy, Page 99 .
"Jung's question haunts us all--what task is this person avoiding? In most cases, we are avoiding responsibility for our lives." ~James Hollis
Henry Corbin’s description of Jung :
“The author is alone, strong with the force of his soul alone. In our times, such a case is already extraordinary and calls for a singular respect. He is not the spokesman of any religious faith, any dogma, or any institution. There is a treacherous little expression that is intended to ruin the credibility of the person at whom it is targeted: “Such a person represents only himself.” In contrast, the meaning here in this case would be precisely what conveys all the grandeur, all the force, and all the authenticity. For how many men today could claim really to be “representatives” of themselves, when they represent only collective norms, official dogmas, and ready-made opinions? It is because we are in the presence here of this man alone that I would like to invite all those alone to contemplate [his writings], to listen to this message, if really they are alone. The authentic totality cannot be born here except from the solitudes and in solitude. The ‘theology’ we have here is not learned in manuals or through the historical critique of texts, but in the night and the suffering of the soul, in the sacred struggle that is engaged innerly without compromise, without cowardice, and without abdication.”
[by psychology, Corbin goes on, Jung really always means hierology , “the science of sacred matters”.]
A
ユングは多くの人々を怒らせることに成功しました。アンドレアス・ユングによると、ユングは非常に率直で、最近の専門的な対話でおなじみの外交的なお上品さはなかったそうです。ユングはとても直接的でした。あまりにも多くの人を様々な方法で怒らせたため、私は彼が攻撃的人格障害と呼ばれるものを持っているのではないかと考えています。~マレー・スタイン、AJC #16 Andreas Jung & Murray Stein, Youtube. 8:28のところ。
私は多くの人を怒らせました。なぜなら、彼らが私を理解していないとわかった時点で、私に関する限り、その問題は終わりだったからです。私は次に進まなければなりませんでした。私は人に対して忍耐力がありません-患者は別として。~ヨン様、MDR、356-7ページ
"私は多くの人に強い関心を持つことができましたが、彼らを見抜いた途端に魔法が消えてしまいました。このようにして私は多くの敵を作った。"
~カール・ユング『記憶・夢・反省』357ページ
荒々しさ冷酷さがありました...それは彼の表情や即座の反応に現れています。彼は人々に対して非常に強力な影響力を持っていました。カリスマ的な効果もあれば、恐怖を与える効果もありました。そして、支配的な効果、彼には怒りがありました...だから、これらすべてのことが、彼を全体的に捉えるよりも、箱に入れることを容易にしていたのです。
~James Hillman - In Defense of Carl Jung", youtube lecture at 22:45 min.
不機嫌になると、彼(ユング)は予測不可能で、むしろ恐ろしい存在になります。というのも、彼は理解できないような特定の事柄に対してキレることがあったからです。しかし、自分を解放し、怒りや強迫観念などを表現するとすぐに、その背後にあるものを見つけるために仕事に取り掛かり、彼にとっても状況にとっても非常に有益で治癒的なものが出てくるのです。
~ジョセフ・ヘンダーソン博士
"Carl Jung The Wisdom of The Dream Vol 1 A Life of Dreams", Youtube at 7:29
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彼(ユング)は一人の人間として、総合的な人間になりました。
彼はすべてを含んでいたということです。彼はひどい人間かもしれません。
絶対的にひどい人間になる可能性があるのです。~C.A.マイヤー『心の問題』フィルムトランスクリプト、23分00秒
"燃えていない男は何の役にも立たない:馬鹿げているし、二次元だ。愚かで、二次元的な存在だ。たとえ馬鹿にされようとも燃えていなければならない。炎はどこかで燃えていなければならない。そうでなければ、光は当たらないし、暖かさも何もない。" ~C.G.ユング、クンダリーニヨガのセミナー
"私たちがここにいるのは、人に合わせるためでも、バランスをとるためでも、他の人の模範となるためでもありません。私たちがここにいるのは、エキセントリックで、他とは違っていて、もしかしたら奇妙な存在であるためであり、ただ単に私たちの小さなピース、小さな不恰好な、ずんぐりした自分自身を、存在の大きなモザイクに加えるためなのかもしれません。神々が意図したように、私たちはもっともっと自分自身になるためにここにいるのです」。~ジェームス・ホリス(James Hollis)。
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"ユングも私も、全体性や全体になることを最も大切にしていました。私は自分の芸術を通して、動物や原始的なものなど、自分自身や家と一体化しているような、全体的に見える絵を描こうとしていました。そして彼は、人の悪いところを研究し、それを正すには自分の全体性を見つけること、つまり自分を破壊しているものと反対のものを見つけることだと気付いたのです。もちろん、私は無意識との途方もない出会いを経験しました。分析ではいつもそうですが、特に彼が道端で花を摘ませてくれなかったときはそうでした。
...そして時々、彼は人に対してとても不公平なことを言うのです。例えば、クラブに行って人にひどいことをして、家に帰ると「俺は悪くなかった、俺は彼らの週末を台無しにしたんだ」と言うんです。しかし、この混乱を分析してみると、その意地悪はまさに相手が求めているもの、必要としているものであることがわかったのです。私はユングから、文字通りではなく、頭を殴られることで、より多くのことを得ました。" ~チューリッヒのアナリスト、バーバラ・ハンナさん。
あるパーティーで、ユングを中心に影が解き放たれたと感じた話をしました。そのパーティーでは、結び目のあるタオルを人から人へと投げ、ユングはそれを我慢の限界まで続けたのですが、私は転んで眼鏡を壊し、誰かが膝をすりむいて、パーティーの終わりには全員がボロボロになっていました。しかし、これはユングのペルソナに対する不寛容さの特徴であり、パーティーが礼儀正しいペルソナのレベルで固まってしまうことを恐れ、影を浮かび上がらせるように仕組んだのです。最終的には、私たちは素晴らしい時間を過ごし、みんなで酔っぱらって、とても幸せに終わりました。~サンフランシスコのアナリスト、ジョセフ・ヘンダーソン博士。
A
Jung managed to offend many, many people. Andreas Jung has said that he was very direct and without the diplomatic niceties that we’re all accustomed to nowadays in professional dialogue. Jung was very direct. I’ve thought that actually he had something that one could call an offensive personality disorder because he offended so many people in so many different ways. ~Murray Stein, AJC #16 Andreas Jung & Murray Stein, Youtube. At 8:28.
I have offended many people, for as soon as I saw that they did not understand me, that was the end of the matter so far as I was concerned. I had to move on. I have no patience with people — aside from my patients. ~Jung, MDR, pg. 356-7
“I was able to become intensely interested in many people; but as soon as I had seen through them, the magic was gone. In this way I made many enemies.”
~Carl Jung, Memories Dreams and Reflections, Page 357
There was roughness ruthlessness… and that comes out in his expressions and his immediate reactions. He had a very powerful effect on people, both a charismatic effect and a terrorizing effect. And a dominating effect, he had a rage, an anger… so all of these things made it easier to put him in a box than to take the whole thing on.
~“James Hillman - In Defense of Carl Jung”, youtube lecture at 22:45 min.
In a bad mood he (Jung) could be unpredictable and rather frightening because he had a way of loosing his temper about certain things that you had no way of understanding but as soon as he had let himself go and expressed his anger or duress or whatever it was, he then immediately got to work to find out what was behind it and out would come something usually very helpful and curative both for him and for the situation.
~Dr. Joseph Henderson
“Carl Jung The Wisdom of The Dream Vol 1 A Life of Dreams”, Youtube at 7:29
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He [Jung] became a human being and a total one.
I mean he included everything. He could be terrible.
He could be absolutely terrible. ~C.A. Meier, A Matter of Heart, Film Transcript, 23:00 min.
"A man who is not on fire is nothing: he is ridiculous, he is two-dimensional. He must be on fire even if he does make a fool of himself. A flame must burn somewhere, otherwise no light shines; there is no warmth, nothing." ~C.G. Jung, Seminar on Kundalini Yoga
“We are not here to fit in, be well balanced, or provide exempla for others. We are here to be eccentric, different, perhaps strange, perhaps merely to add our small piece, our little clunky, chunky selves, to the great mosaic of being. As the gods intended, we are here to become more and more ourselves.” ~James Hollis.
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“Both Jung and I minded most of all about wholeness, about becoming whole. And I got at it through my art by always trying to draw paintings that looked whole, animals, primitives, anything that seemed still at one with itself and home. And he got at it by studying things that were wrong with people and then realizing the way to get it right was to find their wholeness, to find the opposite, the thing that was destroying themselves to everybody. Of course I went through a tremendous encounter with the unconscious, one always does in analysis, particularly when he didn’t let you pick flowers by the wayside.
...and sometimes he’d be quite unfair to one. He’d tell me, at the club for instance, he’d go and be horrid to people and then he’d go home saying, now wasn’t that nasty of me, I really spoilt their weekend. But when this mess came to analysis he found that that particular nastiness was exactly what they want, what they needed. I really got more from Jung when he hit me over the head all the time – I don’t mean literally.” ~Barbara Hannah, Analyst, Zurich.
I described a party where I felt the shadow got loose with Jung in the center of it where they threw a knotted towel from one person to another around a circle and Jung kept this thing going almost beyond endurance and I fell down and broke my glasses and somebody else skinned a knee and at the end of the party we were all in shambles. But this was characteristic of Jung’s intolerance of persona, he was so afraid that the party would stick on a polite persona level that he engineered it to bring out the shadow. And in the end we had a marvelous time, we all got drunk and it ended very happily. ~Dr. Joseph Henderson, Analyst, San Francisco.