D.: How long did it take Maharshi to realise the Self?
M.: This question is asked because the name and form are perceived. These are the perceptions consequent on the identification of the ego with the gross body. If the ego identifies itself with the subtle mind, as in dream, the perceptions are subtle also.
But in sleep there are no perceptions. Was there not the ego still? Unless it was, there cannot be the memory of having slept. Who was it that slept? You did not say in your sleep that you slept. You say it now in your wakeful state. The ego therefore is the same in wakefulness, dream and sleep. Find out the underlying Reality behind these states. That is the Reality underlying these. In that state there is Being alone. There is no you, nor I, nor he; no present, nor past, nor future. It is beyond time and space, beyond expression. It is ever there.
Just as a plantain tree produces shoots at its roots, before yielding fruits and perishing, and these shoots, being transplanted, do the same again, so also the original primeval Master of antiquity (Dakshinamurti), who cleared the doubts of his rishi disciples in silence, has left shoots which are ever multiplying. The Guru is a shoot of that Dakshinamurti.
The question does not arise when the Self is realised.
信奉者:マハルシが真我を悟るのに、どれくらい時間がかかりましたか?
マハルシ:この質問が出てくるのは、名前と形が知覚されているからである。名前と形は、自我を粗雑な肉体であると見なすところから生まれる知覚である。もし自我を精妙な心であると見なせば、例えば夢の中のように、その知覚もまた精妙である。
しかし、眠っている間は知覚はない。それでは、自我はそこにはなかったのか?もし自我がなかったのであれば、眠っていたという記憶はあるはずがない。それでは誰が眠っていたのか?眠っている時、あなたは自分が眠っているとは言わなかった。今、目が覚めている状態だからこそ、眠っていたと言うのである。したがって、自我は目覚めている時も、夢を見ている時も、また眠っている時も同じなのである。これらの状態の背後にある「現実」を見つけ出しなさい。それが根底にある「現実」なのだ。その状態の中には、「存在」だけがある。「あなた」も、「私」も、「彼」もいない。「現在」もなければ、「過去」もなく、また「未来」もない。それは時間と空間を超え、言葉では言い表すことはできない。それは常にそこに在る。
ちょうど、オオバコの木が、根の部分に新芽をつけ、果物を生み、滅していき、そして今度はこれらの新芽が移植され、同じことをするように、古代のDakshinamurtiは、彼の弟子たちの疑念を無言のうちに解き、無限に増殖する新芽を残した。真のグルは、Dakshinamurtiの新芽である。
真我を悟れば、その質問は出てこないだろう。
M.: This question is asked because the name and form are perceived. These are the perceptions consequent on the identification of the ego with the gross body. If the ego identifies itself with the subtle mind, as in dream, the perceptions are subtle also.
But in sleep there are no perceptions. Was there not the ego still? Unless it was, there cannot be the memory of having slept. Who was it that slept? You did not say in your sleep that you slept. You say it now in your wakeful state. The ego therefore is the same in wakefulness, dream and sleep. Find out the underlying Reality behind these states. That is the Reality underlying these. In that state there is Being alone. There is no you, nor I, nor he; no present, nor past, nor future. It is beyond time and space, beyond expression. It is ever there.
Just as a plantain tree produces shoots at its roots, before yielding fruits and perishing, and these shoots, being transplanted, do the same again, so also the original primeval Master of antiquity (Dakshinamurti), who cleared the doubts of his rishi disciples in silence, has left shoots which are ever multiplying. The Guru is a shoot of that Dakshinamurti.
The question does not arise when the Self is realised.
信奉者:マハルシが真我を悟るのに、どれくらい時間がかかりましたか?
マハルシ:この質問が出てくるのは、名前と形が知覚されているからである。名前と形は、自我を粗雑な肉体であると見なすところから生まれる知覚である。もし自我を精妙な心であると見なせば、例えば夢の中のように、その知覚もまた精妙である。
しかし、眠っている間は知覚はない。それでは、自我はそこにはなかったのか?もし自我がなかったのであれば、眠っていたという記憶はあるはずがない。それでは誰が眠っていたのか?眠っている時、あなたは自分が眠っているとは言わなかった。今、目が覚めている状態だからこそ、眠っていたと言うのである。したがって、自我は目覚めている時も、夢を見ている時も、また眠っている時も同じなのである。これらの状態の背後にある「現実」を見つけ出しなさい。それが根底にある「現実」なのだ。その状態の中には、「存在」だけがある。「あなた」も、「私」も、「彼」もいない。「現在」もなければ、「過去」もなく、また「未来」もない。それは時間と空間を超え、言葉では言い表すことはできない。それは常にそこに在る。
ちょうど、オオバコの木が、根の部分に新芽をつけ、果物を生み、滅していき、そして今度はこれらの新芽が移植され、同じことをするように、古代のDakshinamurtiは、彼の弟子たちの疑念を無言のうちに解き、無限に増殖する新芽を残した。真のグルは、Dakshinamurtiの新芽である。
真我を悟れば、その質問は出てこないだろう。