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ヒューマン・ライツ・ウォッチ 米国によるクラスター弾の移譲(供与)が人道的懸念を生じさせている

米国によるクラスター弾の移譲(供与)が人道的懸念を生じさせている

2024年4月4日 人道的軍縮掲載

HRW武器局長代理 メアリー・ウェアハム

レガシー・オブ・ウォー代表&HRW外部協力者セーラ・クラブダラ

The decision announced March 12 by the United States government to transfer additional cluster munitions to Ukraine runs contrary to the norms of the international treaty prohibiting these weapons. The decision came against a broader backdrop of delays by the US Congress in approving military assistance to Ukraine, Ukraine’s shortage of artillery projectiles, and escalating attacks by Russian forces across Ukraine.

米国政府が3月12日にウクライナへのクラスター弾の追加移譲(供与)を決定した旨公表したが、それは同兵器を禁止する国際条約の規定に真逆の行為である。米国連邦議会によるウクライナに対する軍事援助の承認の遅延、ウクライナの砲弾不足、ウクライナ全域におけるロシア軍による攻撃のエスカレート、といった広範な背景のもとで、その決定はなされた。

Regardless of where one stands on providing military support to Ukraine, the transfer of obsolete US stocks of cluster munitions raises serious humanitarian concerns. It also ignores the lessons of history as past US use of cluster munitions in Afghanistan, Iraq, Laos, and other countries has caused considerable civilian harm and continues to inflict human suffering to this day.

ウクライナに対する軍事援助提供に関しどの様な立場であるかには拘わらず、米国が貯蔵する旧式クラスター弾の移譲(供与)は、人道上の重大な懸念を生じさせると共に、過去の米国によるアフガニスタン、イラク、ラオス他の国々におけるクラスター弾の使用が、民間人に大きな危害を及ぼし、今日まで人的危害をもたらし続けている、という歴史の教訓を無視している。

Cluster munitions have been banned by 124 countries, but not by Ukraine, Russia, or the United States. These inherently indiscriminate weapons pose a foreseeable and long-lasting danger to civilians. Delivered by artillery, rockets, missiles, and aircraft, cluster munitions open in mid-air to disperse multiple submunitions over an area the size of several football fields. Many submunitions fail to explode on impact, leaving duds that can wound and kill like landmines for years, until they are located and destroyed.

クラスター弾はウクライナ、ロシア、米国などを除く124ヶ国で禁止されている。この本質的に無差別な兵器は、予想しうるそして長期にわたる危険を民間人に及ぼす。砲弾、ロケット弾、ミサイル、航空機によって放たれたクラスター弾は空中で開き、多数の子弾を幾つかのフットボール競技場のサイズに匹敵するエリアに散布する。多くの子弾は着弾時に爆発せず、地雷の様に長年にわたり人を死傷させることが可能な不発弾として残る。

Despite this known history of harm, the US Department of Defense announced that it would transfer another round of 155mm cluster munition artillery projectiles to Ukraine. The move follows three previous US cluster munition transfers to the country since last July, which have been met with criticism by more than two dozen countries, US lawmakers, and civil society groups. 

危害の歴史が既知であるにも拘らず、米国国防省は、ウクライナに155mmクラスター砲弾を移譲(供与)することを公表した。その動きは昨年7月以降、24を超える国々、米国国会議員、市民社会から批判された、3度の米国によるクラスター弾のウクライナに対する移譲(供与)に続いてのことである。

It’s been over five decades since the US dropped cluster bombs on Laos, the most bombed country in the world per capita. The contamination from cluster munition remnants and other unexploded ordnance is so vast that fewer than 10 percent of affected areas have been cleared. An estimated 80 million submunitions still pose a danger, especially to curious children.

ラオスは人口一人当たりで最も爆弾を投下された国だが、その国に米国がクラスター爆弾を落として50年超が経過した。クラスター弾の残存物と他の不発弾による汚染地域は広大で、影響を受けた地域の10%未満しか除去されていない。推計8,000万発の子弾が今も危険を、とりわけ好奇心の強い子供に、もたらしている。

Cluster munitions have caused considerable civilian harm since the very beginning of Russia’s full-scale invasion of Ukraine in February 2022. Russia’s armed forces have repeatedly used cluster munitions, causing hundreds of civilian deaths and injuries. A Human Rights Watch investigation into a single Russian attack on a train station in Kramatorsk on April 8, 2022 found that a ballistic missile carrying a cluster munition warhead killed at least 58 civilians and injured 100 others.

2022年2月のロシアによるウクライナへの全面侵略の当初以降、クラスター弾は民間人に大きな危害を加えてきた。ロシア軍はクラスター弾を繰返し使用し、数百の民間人を死傷させてきた。2022年4月8日のクラマトルスク鉄道駅へのロシア軍による単発の攻撃を調査したHRWは、クラスター弾を弾頭に搭載した弾道ミサイルが、民間人少なくとも58人を殺し、100人を負傷させたことを明らかにした。

The Ukrainian armed forces have also used cluster munitions to defend against Russia’s ongoing invasion, resulting in civilian harm. A United Nations report and a Human Rights Watch investigation found that Ukrainian forces used cluster munitions in and around Izium city in the Kharkivska region during 2022, when the city was controlled by Russian forces.

ウクライナ軍もまた、ロシアが続ける侵略からの防衛のためにクラスター弾を使ってきており、民間人に危害を及ぼす結果となっている。国連の報告書とHRWによる調査は、ウクライナ軍が2022年中、当時ロシアの支配下にあったハルキウ州イジューム市とその周辺でクラスター弾を使ったことを明らかにした。

Ukraine denied this reported use of cluster munitions, but by early 2023, Ukrainian officials started to publicly ask to be supplied with cluster munitions for use in the fighting. The US responded by transferring cluster munitions delivered by 155mm artillery projectiles to Ukraine in July and September.

ウクライナは報告されたクラスター弾の使用を否定したが、2023年当初までにはウクライナ当局者が、戦闘に使用するクラスター弾の提供を公式に要請し始めた。米国はそれに応え、7月と9月にウクライナに、155mm砲弾で放たれるクラスター弾を移譲(供与)した。

In October, the US transferred cluster munitions to Ukraine that are delivered by ballistic missiles (Army Tactical Missile Systems or ATACMS) with a 100-mile range. Each missile contains 950 M74 antipersonnel/anti-materiel submunitions. The US last used ATACMS containing M74 submunitions in 2003 in Iraq. At the time, Human Rights Watch reported that unexploded M74 submunitions “littered farmland.”

10月に米国は、射程160kmの弾道ミサイル(陸軍戦術ミサイル・システム:以下ATACMS)で放つクラスター弾を、ウクライナに移譲(供与)した。ミサイルはそれぞれ、950個のM74 対人/対物子弾を搭載している。米国がM74子弾を搭載したATACMを最後に使ったのは、2003年のイラクで、当時HRWは、不発のM74子弾が「農地に散乱」していると報告した。

The United States stockpiles 155mm M864 artillery projectiles (each containing 72 dual-purpose improved conventional munition (DPICM) submunitions) and M483A1 projectiles (each containing 88 DPICM submunitions). The M42 and M46 DPICM submunitions, which are the size of a D-cell battery, kill and maim indiscriminately.

米国は155mm M864砲弾(72個の多目的改良型通常弾薬(以下DPICM)子弾を搭載する)とM483A1砲弾(88個のDPICM子弾を搭載する)を貯蔵している。M42及び M46の DPICM子弾は、単1電池の大きさで無差別に人を殺傷する。

Any short-term advantages to using cluster munitions are far outweighed by devastating and long-term humanitarian consequences. In objecting to the US cluster munition transfers, the foreign minister of Laos warned that these “heinous weapons” continue to pose “serious threats to the lives and livelihood of our people” decades after the conflict.

クラスター弾を使う如何なる短期的利益も、破滅的で長期にわたる人道上の結果には遥かに及ばない。米国によるクラスター弾の移譲(供与)に反対してラオス外相は、紛争の後数十年が経過しても、「凶悪な兵器」が「私たちの国民の命と暮らしに重大な脅威を」、及ぼし続けていると警告した。

According to the Cluster Munition Monitor, in 2022 children accounted for 71 percent of all casualties from cluster munition remnants, where the age was recorded. DPICM submunitions are particularly attractive to children because they resemble a small bell with a loop of nylon ribbon at the end.

クラスター弾モニターによれば、2022年中のクラスター弾残存物による、年齢が記録されている全犠牲者の71%を子供が占めているそうだ。DPICM子弾は、ナイロン製のリボンが尾部に着いた小さな鈴に似ていることから、特に子供の興味を惹きやすい。

The Biden administration has not responded to calls from civil society groups to provide details on the specific types, quantities, and dud rates of the cluster munitions transferred or on the transit points and anticipated end date for the transfers. President Joe Biden has sidestepped US arms export rules in place since 2008 that until now prevented the US from exporting cluster munitions that “after arming do not result in more than one percent unexploded ordnance across the range of intended operational environments.”

バイデン政権は市民社会団体からの具体的な型式・量・移譲(供与)した或は中継地点にあるクラスター弾の不発弾率、移譲(供与)の予想終了期日など詳細を提供するようにという要請に応えてこなかった。2008年以降現在まで施行されている米国武器輸出規則は、「配備された後、計画した動作環境範囲全体で1%超の不発弾率となる」、クラスター弾の輸出を禁止しているが、ジョー・バイデン大統領はその規制の適用を回避してきた。

On July 7, 2023, Biden signed a presidential “determination” allowing the Pentagon to provide Ukraine with an unspecified quantity of US cluster munitions with a failure rate exceeding 1 percent. US Department of Defense officials claim the DPICM submunitions “have a dud rate less than 2.35 percent” but say that the testing data behind this number is “classified.”

バイデンは2023年7月7日、国防省がウクライナに、不発弾率が1%を超える不特定数の米国製クラスター弾を提供することを認める、「大統領決定」に署名した。米国国防省当局者はDPICM子弾の「不発弾率は2.35%未満」と主張したが、その数字を裏付ける試験データは「秘密」だと述べている。

Transparency matters for accountability purposes and for democracy. In practical terms, clearance operators need this information to better understand the scale and extent of threat from explosive remnants, especially unexploded submunitions. The cluster munitions that the United States is sending to Ukraine are more than 20 years old, scatter over a wide area, and have a notoriously high dud rate, leaving a costly and deadly legacy of contamination.

透明性は説明責任と民主主義にとって重要だ。実際問題として、除去作業員は爆発性残存物、特に不発子弾から生じる脅威の規模をより良く理解するために、その情報を必要としている。米国がウクライナに送っているクラスター弾は、製造後20年超経過し、広い範囲に散布し、高い不発弾率で悪名高く、費用が多くかかり、死傷者を出しやすい汚染遺物を残す。

The M42 and M46 DPICM submunitions fail at a rate of at least 14 percent, while the M74 submunitions delivered by ballistic missile (ATACMS) are understood to have a failure rate of 5 to 10 percent, if not higher. Environmental factors in parts of Ukraine such as dense vegetation, high winds, and soil density, and delivery factors such as high wind will most likely contribute to producing an even higher operational dud rate.

M42及び M46の DPICM子弾が不発となる率は少なくとも14%で、弾道ミサイル(ATACMS)で散布されるM74 子弾が不発となる率は、それより高くはないとしても、5~10%だと考えられている。ウクライナの一部地域では、密集植生、強風、土壌密度などの環境要因、及び強風などの散布要因が、一層高い動作上の不発弾率を発生させる原因となる可能性が高い。

Previous recipients of US cluster munitions had to agree that the munitions “will only be used against clearly defined military targets and will not be used where civilians are known to be present or in areas normally inhabited by civilians.”

米国製クラスター弾の移譲(供与)を以前受けた国は当該弾薬を、「明確に識別された軍事目標にのみ使用すること、及び民間人の存在が知られている場所又は民間人が摘上居住している地域では使用しないこと」、に合意しなければならなかった。

This time, the US says it has a “classified” agreement in place with Ukraine regarding how the cluster munitions will be used. According to a senior US defense official, “the Ukrainian government has offered us assurances in writing on the responsible use of [cluster munitions], including that they will not use the rounds in civilian-populated urban environments and that they will record where they use these rounds, which will simplify later demining efforts.” The assurances follow five “key principles” for Ukrainian use of cluster munitions that Ukraine’s then-Defense Minister Oleksii Reznikov outlined on X (formerly Twitter) last July.

今回は、クラスター弾がどの様に使われるかに関し、ウクライナと「秘密」協定を結んだ、と米国は述べている。米国国防省幹部当局者によると、「ウクライナ政府は文書で、クラスター弾を民間人が居住する都市環境では使用しない、後の不発弾除去作業を容易にするようクラスター弾の使用場所を記録するなど、(クラスター弾の)責任ある使用を確約した」、そうだ。その確約は、当時のウクライナ国防相オレクシー・レズニコフが昨年7月に「X(以前のツウィッター)」で概略を述べた、クラスター弾のウクライナによる使用に関する「5原則」に従っている。

The ongoing transfers and use of cluster munitions raise concerns for states parties to the 2008 Convention on Cluster Munitions. In September, they collectively “condemned any use of cluster munitions by any actor” and expressed “grave concern at the significant increase in civilian casualties and the humanitarian impact resulting from the repeated and well documented use of cluster munitions” particularly in respect to “the use of cluster munitions in Ukraine.”

クラスター弾の今も続く移譲(供与)と使用は、2008年クラスター爆弾禁止条約の締約国に懸念を生じさせている。9月に同条約締約国は共同で、「クラスター弾の如何なる主体による如何なる使用をも非難する」と共に、とりわけ「ウクライナ国内におけるクラスター弾の使用」に関して「クラスター弾の再三かつ十分な立証された使用の結果として、民間人死傷者と人道上の影響が大きく増大したことに重大な懸念を」、表明した。

The US did not participate in negotiating the Convention on Cluster Munitions, but key allies did, and the convention’s states parties include 25 of the 32 NATO member states. The convention explicitly requires its states parties not to assist with any activities banned by the convention, a strict standard that has impacted non-signatories such as the US.

米国はクラスター爆弾禁止条約の交渉には参加しなかったが、主要な同盟国は参加し、NATO加盟国32ヶ国の内25ヶ国は批准国だ。同条約は締約国に同条約で禁止された活動を援助しないよう明確に義務付けており、その厳格な基準は米国のような非署名国にも影響を与えてきた。

After the convention was adopted in Dublin on May 30, 2008, the US had appeared to be gradually moving away from cluster munitions as it developed alternative weapons and means of fighting in wars. While the US says it sees military utility in cluster munitions, it has not used them since its 2003 invasion of Iraq, with the exception of a single attack in Yemen in 2009. The US last produced cluster munitions in 2016.

同条約が2008年5月30日にアイルランドのダブリンで採択された後、米国は徐々にクラスター弾から手を引き、戦争遂行上のオルタナティブな兵器と手段を開発してきた。米国はクラスター弾の軍事的有用性を理解すると述べているが、2003年のイラク侵攻以降は2009年のイエメンにおける1度の攻撃を除いて、クラスター弾を使用しておらず、製造したのも2016年が最後である。

Yet the United States still possesses a stockpile of cluster munitions, which it is now drawing on to supply Ukraine. The US transfers stand in stark contrast to the actions of countries that have prohibited cluster munitions.

米国はクラスター弾をまだ貯蔵していて、それが今引き出されてウクライナに供給されている。米国による移譲(供与)は、クラスター弾を禁止してきた国々の行動と全くの対照を成している。

Indeed, the transfers have been met with a resolute determination from states parties to show their continued support for the convention. Last September, Bulgaria, Slovakia, and South Africa formally announced the completion of the destruction of their stockpiled cluster munitions. In December, Peru, the last state party with stockpiles of cluster munitions, completely destroyed them, a major milestone for the convention.

米国による移譲(供与)は、同条約への支持継続を明らかにする締約国からの断固たる決意に迎えられた。昨年9月に、ブルガリア、スロバキア、南アフリカは貯蔵していたクラスター弾の廃棄完了を公式に表明した。12月にはクラスター弾を貯蔵していた最後の締約国、ペルーが廃棄を完了し、同条約の重要な節目となった。

Governments pushing to rebuild Ukraine already face a high cost to clear and destroy landmines and unexploded ordnance including cluster munition remnants used by Russia. Use of such weapons by Ukraine and the US cluster munition transfers will only increase this cost.

ウクライナの復興を後押しする各国政府は、ロシアによって使用された地雷と残存クラスター弾を除去・破棄する大きな支出に直面している。そのような兵器のウクライナによる使用と、米国によるクラスター弾の移譲(供与)は、それらの支出を増やすだけだ。

As the US Cluster Munition Coalition recommends, President Biden should immediately halt the transfer of cluster munitions given the significant humanitarian, human rights, and political risks involved. The US should take steps to accede to the Convention on Cluster Munitions without delay.

米国クラスター弾連合が勧告しているように、重大な人道的、人権的、政治的リスクが伴うことを考慮すると、バイデン大統領はクラスター弾の移譲(供与)を直ちに中止すべきである。米国はクラスター爆弾禁止条約に加入するために遅滞なく措置を講じるべきだ。

 

Sera Koulabdara is the executive director of Legacies of War and the chair of the US Cluster Munition Coalition starting in 2023. Mary Wareham is deputy director of the Human Rights Watch Arms Division and founding coordinator of the Landmine and Cluster Munition Monitor research initiative.

セーラ・クラブダラはレガシー・オブ・ウォー代表でかつ2023年にスタートした米国クラスター弾連合の議長である。メアリー・ウェアハムはHRW武器局の局長代理でかつ 地雷&クラスター弾監視の調査イニシアティブの設立コーディネーターである。

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