2004年に南アフリカで新世代フラットツインと共にデビューしたR1200GS。早いもので来年で4年目を迎える。発売されたばかりのボクサージャーナル誌によると、軽さで4Kg、パワーで5馬力、さらにオフロード向けにセッテイングされたESA(電子制御サス)と、とことんスペックを煮詰めた。
また、エンデューロツアラーのエントリーモデルたるF800GSのデビューを控え、兄貴分たる風格を増すべく、細部の仕上げの質感も磨き上げ、新しいスクリーンやホイールで随分とルックスも向上。
Engine: Air/oil-cooled flat twin ('Boxer') 4-stroke, one camshaft and four valves per cylinder, central balancer shaft
Capacity: 1.170 ccm
Rated output: 77 kW (105 hp) at 7.500/rpm
Max. torque: 115 Nm at 5.750/rpm
Emission control: Closed-loop 3-way catalytic converter, emission standard EU-3
Tyre, front / rear: 110/80 R 19 / 150/70 R 17
Wheelbase: 1.507 mm
Brake, front: Twin disc, floating brake discs, 305 mm diameter, four-piston fixed calipers
Brake, rear: Single disc, diameter 265 mm, double-piston floating caliper
ABS: Optional extra: BMW Motorrad Integral ABS (part-integral), can be switched off
Seat height: 850 / 870 mm
Inner leg curve: 1.890 / 1.940 mm
Dry weight 1) : 203 kg
Unladen weight, road ready, fully fuelled 2): 229 kg
Usable tank volume : 20,0 l
Technical data relate to the unladen weight (DIN)
1) Unladen weight without fluids
2) According to guideline 93/93/EWG with all fluids, fuelled with at least 90 % of usable tank volume