Nature vol.447 (7147),Letter p.982 (21 Jun 2007)
ガソリンの価格の上昇に伴って、バイオ燃料は最近大きなニュースとなっている。運送に使われる液体バイオ燃料として最もよく知られているのは、バイオマス由来エタノールだろうが、エタノールは揮発性が高く、水を吸収し、エネルギー密度が低いため、こうした用途には限界がある。今回、ウィスコンシン大学マディソン校の研究チームが、フルクトースを変換して、より優れた液体バイオ燃料と考えられる2,5ジメチルフラン(DMF)にする2段階触媒プロセスを開発した。DMFは、エタノールよりエネルギー密度が40%高いという長所をもち、エタノールより沸点が高く、水に溶解しない。フルクトースは、バイオマスからから直接、あるいはグルコースから作られる。DMF生産が商業的に可能になるまでには、まだいくぶんの努力が必要だが、この新しい触媒的合成法は有望と思われる。
http://www.natureasia.com/japan/nature/updates/index.php?i=57236
化学:バイオマス由来糖質からの液体燃料用ジメチルフランの生成
Production of dimethylfuran for liquid fuels from biomass-derived carbohydrates p982
◇Engineers develop higher-energy liquid-transportation fuel from sugar
Plants absorb carbon dioxide from the air and combine it with water molecules and sunshine to make carbohydrate or sugar. Variations on this process provide fuel for all of life on Earth.
Reporting in the June 21 issue of the journal Nature, University of Wisconsin-Madison chemical and biological engineering Professor James Dumesic and his research team describe a two-stage process for turning biomass-derived sugar into 2,5-dimethylfuran (DMF), a liquid transportation fuel with 40 percent greater energy density than ethanol.
http://www.physorg.com/news101566361.html
ガソリンの価格の上昇に伴って、バイオ燃料は最近大きなニュースとなっている。運送に使われる液体バイオ燃料として最もよく知られているのは、バイオマス由来エタノールだろうが、エタノールは揮発性が高く、水を吸収し、エネルギー密度が低いため、こうした用途には限界がある。今回、ウィスコンシン大学マディソン校の研究チームが、フルクトースを変換して、より優れた液体バイオ燃料と考えられる2,5ジメチルフラン(DMF)にする2段階触媒プロセスを開発した。DMFは、エタノールよりエネルギー密度が40%高いという長所をもち、エタノールより沸点が高く、水に溶解しない。フルクトースは、バイオマスからから直接、あるいはグルコースから作られる。DMF生産が商業的に可能になるまでには、まだいくぶんの努力が必要だが、この新しい触媒的合成法は有望と思われる。
http://www.natureasia.com/japan/nature/updates/index.php?i=57236
化学:バイオマス由来糖質からの液体燃料用ジメチルフランの生成
Production of dimethylfuran for liquid fuels from biomass-derived carbohydrates p982
◇Engineers develop higher-energy liquid-transportation fuel from sugar
Plants absorb carbon dioxide from the air and combine it with water molecules and sunshine to make carbohydrate or sugar. Variations on this process provide fuel for all of life on Earth.
Reporting in the June 21 issue of the journal Nature, University of Wisconsin-Madison chemical and biological engineering Professor James Dumesic and his research team describe a two-stage process for turning biomass-derived sugar into 2,5-dimethylfuran (DMF), a liquid transportation fuel with 40 percent greater energy density than ethanol.
http://www.physorg.com/news101566361.html