ニュース news 24h

ニュース速報はもちろん、現場の記者が執筆した読み応えのある特集記事や、

新幹線亀裂問題 JR西社長「システム全体に問題あった」

2017-12-28 11:46:20 | 日記
新幹線亀裂問題 JR西社長「システム全体に問題あった」
Shinkansen crack problem JR West President 'There was a problem with the whole system'

東海道・山陽新幹線の台車に亀裂が見つかった問題で、走行中に複数の異常を確認していたにもかかわらず走行を続けたことについて、JR西日本の来島達夫社長らが、当時の詳しい状況を説明し、「現場だけでなく指令も含めた新幹線のシステム全体に問題があった」との認識を示しました。
今月11日博多から東京に向かっていた東海道・山陽新幹線の車両の台車に亀裂などが見つかった問題では、出発直後から乗務員らが異音や異臭を確認していたほか、保守担当の社員が点検したほうがいいと認識していたにもかかわらず走行を続けていたことが明らかになっています。

JR西日本は、27日の記者会見で、当時の詳しい状況を説明しました。

それによりますと、岡山駅から乗り込んだ保守担当の社員が、異音などを確認し、「床下を点検したい」などと、電話で東京の指令員に伝えましたが、「走行に支障はあるか」と聞かれたのに対し、「そこまでは行かない。見ていないので、現象がわからない」と答えたため、指令員は、走行に支障がないと判断したということです。

その後この指令員は、保守担当の社員が新大阪駅で床下の点検をするよう電話で提案してきた際、近くにいた別の指令員から報告を求められていて、受話器から耳から外していたため、提案の内容が聞こえていなかったということです。このため指令員は、本当に危険性があり、点検が必要ならば保守担当の社員がはっきり言ってくると思い続け、走行に支障は無いと考えていたということです。

さらに新大阪駅で行われたJR東海への引き継ぎでは、「異音などはあったが、走行に支障が無く運行継続」と伝えていたということです。

JR西日本は、今回明らかになった重大な課題として、保守担当の社員と指令員の間で認識のずれがあり、運行停止の判断基準もあいまいだったことに加え、JR東海と協議せず運行を引き継ぐなど責任をもって運行管理を引き継ぐ意識が不十分だったこと、それに保守担当の社員と指令員は、運行停止の判断を相互に依存している状況だったことを挙げています。

来島社長は、「現場だけでなく指令も含めた新幹線のシステム全体に問題があった。リスクがあるという前提で、原点に返り、組織全体でリスク管理を進め信頼回復に努めていきたい」と述べました

JR West's president Tatsuo Kurushima and others, including JR West's president Tatsuo Kurushima, said that the crash was found on the truck of the Tokaido / Sanyo Shinkansen, and continued to run despite confirming multiple abnormalities while driving, He explained that 'There was a problem in the whole system of the Shinkansen including not only the site but also the directive'.
In the problem that cracks etc were found in the dolly of the Tokaido and Sanyo Shinkansen heading to Tokyo from Hakata on 11th this month, the crew members confirmed abnormal noise and odor immediately after departure, and maintenance personnel It has become clear that I continued running despite I recognized that it would be better to check.

JR West explained a detailed situation at the time at a press conference on the 27th.

According to it, the maintenance staff who got in from Okayama station confirmed an abnormal noise and said, 'I would like to inspect under the floor', I told the director of Tokyo by telephone, but ' In response to being asked, 'I will not go there, I will not go, so I do not see it, so I do not know the phenomenon,' he replied, so the director judged that there was no hindrance in driving.

Afterwards, this officer was asked to report from another commander who was in the vicinity when a person in charge of maintenance suggested to do a floor check at Shin-Osaka station by a telephone, removed from the ear from the receiver That means that the content of the proposal was not heard. For this reason, the commander said that he was thinking that there was no hindrance in running, since the dangerous person was truly dangerous, and the maintenance staff clearly said that if maintenance was necessary.

In addition, at the takeover to JR Tokai which was done at Shin-Osaka Station, it was said that 'Although there were unusual sounds, there was no hindrance in running and continuing operation'.

JR West, as a serious problem revealed this time, there was a discrepancy in recognition between employees in charge of maintenance and commanders, the criteria for stopping the operation was also ambiguous, and in consultation with JR Tokai It is said that the consciousness to take over the operation management with responsibility such as taking over the operation was insufficient, and that the maintenance staff and the commander were depending on mutual dependence on the decision of stopping the operation.

Kurushima said, 'There was a problem with the entire system of the Shinkansen including not only the site but also the directive, returning to the origin on the premise that there is a risk, we would like to strive to restore confidence by advancing risk management throughout the organization '

コメントを投稿