ttp://members.chello.nl/~wgj.jansen/text/honda.html
"Honda actually went so far as to design and build their own 125 desmo-twin, which duly appeared in public at Modena in 1962, ridden by Luigi Taveri. Though no details of the engine were, in best Honda tradition, ever released, it appears to have utilized a four-camshaft layout, one for each set of opening and closing cams, and presumably also adopted Honda's usual four-valve per cylinder arrangement as well" [From: Ducati Motorcycles / Alan Cathcart, 1983].
ホンダとデスモが同時に語られたことを聞いたことがないが、上記のようにアラン・カスカートが記述している。
ttp://www.cyclechaos.com/wiki/File:1962-Honda-RC145-2.jpg
RC145はデビューレースから大活躍したが、125としては2気筒の最後になりその後は4気筒に移行する。ポストRC145としてDesmoエンジンが試されたのだろうか。画像は”通常のRC145”。
RC145とカムのエンドカバーの形状が違うといえば違う。
"Desmodromics", Honda assured us, had been tried but abandoned because they proved less reliable and gave no more power, which was 38 bhp at 13,500 rpm for their two-fifty by TT time"
[From: The Racing Motorcycle / Vic Willoughby]
引用元サイトの著者は”Honda Desmo"を疑わしいケースと分類しているが、この図ではバルブステムとロッカーの連結部が分からないもののDesmoに見える。
ただ一時の高回転志向のホンダを考えると、むしろデスモを使わなかった事の方が変ですよね
RC145”Desmo"が38bhp/13500rpmであっても採用せず
4気筒、さらに5気筒と多気筒化していく過程でしょうね。