駅前不動産屋今日も回りは敵だらけ

株式会社 ハウスショップ 東京都町田市

大手のような教育は出来ないが大手にできない教育はできる

2024年08月18日 | 社内事情
もう7~8年位前になりますかね?
久しぶりに大学の友人と飲んだ時に驚いた事があります。
その友人は大学時代は私よりはるかに優秀な人間でした。
卒業して地方公務員になって定年を迎える寸前だった訳ですが
その時の会話で分かったのは
大学時代に学んだ法律の基礎的な用語をほとんど忘れてるのです
例えば表見代理とか瑕疵担保責任
また登記の事も良く分かっていませんでした。
一瞬驚きましたが
しかしよく考えれば当たり前の話ですよね
私は不動産の仕事をしていて
日々の業務で必要な知識だから覚えてる訳で
もしそうで無かったら忘れるのは当たり前です
逆に私はその友人が良く知ってる
地方自治法とか行政訴訟
さっぱり分かりませんからね。
つまり
学校で習った事は
それを社会で使う環境であれば
知識は消えないし磨かれて行く
こんな事だろうと思います。
逆に当社には私以外に法学部を出た人間はいませんが
業務に関わる法律知識であれば
弁護士に対峙できるだけの物を持っています。
その知識はどうやってついたかと言えば
勉強会で得た訳ではありません。
昔は私は社員を集めて勉強会をした事もありますが
途中で止めました
理由はただ知識だけ与えても
それはすぐに忘れる
これが分かったからです。
ですからそれ以来
私は現場で問題が起こるたびに
社員と一緒にああでもないこうでも無いと言いながら
知識を深めていく
こんな方向に進みました。
大手の不動産屋は
新人が入ると
最初に講師を招いて
新人教育をして
それから現場に出すのだと思いますが
零細企業はそんな余裕はありませんから
入社初日から現場を経験します。
これが悪い事か?
って言うと私はそうは思いません
現場で得た知識は
砂漠に水が吸い込まれるように
社員が吸収していく
これが良く分かります
まぁ見ていて快感ですよね。
その知識をつけるために
私は最近とんでも無い事をしました。
問題があって
普通であれば
絶対に買わない案件
これを私は買いました
買った一番の理由は
これに取り組めば
担当社員の知識が飛躍的に伸びる
そう思ったからです。
権利関係も複雑で
建物自体も大きな問題を抱えてる
まぁ大変ですよね
ただ確信してるのです
これをやり遂げれば
担当社員はどんなたくさんのセミナーに参加させるより
たくさんの知識が身につく
まぁこんな案件は滅多にある訳ではありませんが
零細企業は
こんな事もやりながら
社員を育てていく
って事です。
大手のような新人教育はできませんが
逆に大手では出来なような教育ができる
これも零細企業の醍醐味です。



It must have been about 7 or 8 years ago.
I was surprised when I had a drink with a friend from college for the first time in a while.
That friend was a much better person than me in college.
After graduating, 
he became a local government employee and was about to retire,
I learned from our conversation that
he had almost forgotten the basic legal terms he learned in college.
For example, he didn't understand much about apparent agency or warranty liability, or about registration.
I was surprised for a moment,
But when I thought little further about it
I found it is natural
I work in real estate, and I remember the knowledge because it's necessary for my daily work.
If it wasn't for that, I must forget all of them
On the other hand, 
I don't understand anything about Local Autonomy Law or Administrative Litigation, which my friend knows well.
In other words,
If you use what you learned in school in a social environment,
it doesn't disappear, but is polished.
On the other hand, there is no one else in our company who graduated from law school,
but when it comes to legal knowledge related to work,
they have enough knowledge to confront a lawyer.
In the past,
I used to gather my employees and hold study sessions, 
but I stopped midway. 
The reason was that I realized that if I just give them knowledge, they will forget it quickly. 
So since then, whenever a problem occurs on-site, 
I discuss this and that with my employees and deepen their knowledge. 
I think that when a large real estate agency hires a new employee, 
they first invite a lecturer to train them and then send them out to the work place
but small companies don't have that kind of leeway, 
so they experience the field from their first day on the job.
Is this a bad thing? 
I don't think so. I understand that employees absorb the knowledge they gain on-site like water is absorbed into the desert, 
and it's a pleasure to watch. 
To gain that knowledge, 
I recently did something un usual
I bought this project that had a problem and would never be bought under normal circumstances. 
The main reason I bought it was because I thought that if the employees in charge worked on it, 
his knowledge would increase dramatically. 
The rights are complicated, and the building itself has major problems. It's tough, 
but I'm sure that if we can get this done, 
the staff will gain more knowledge than if they had attended many seminars. 
Although cases like this are rare, 
small businesses can develop their employees by doing things like this.
コメント
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