第3巻 詩篇73篇 神を堪能して生きる
1.文脈
本日から詩篇の第三巻(73-89)に入ります。第三巻の大部分(73-83篇の11篇)はアサフ、つまりダビデ時代の聖歌隊指揮者の一人(1歴代誌25:1)が作ったものです。
「まことに、神はいつくしみ深い、イスラエルに、心のきよい人たちに。けれどもこの私は、足がつまずきそうで、私の歩みは滑りかけた」(1、2節)。詩篇73篇はアサフの個人的な信仰の経験に基づくものです。彼もまた、悪人が栄え、それによって神を恐れる人が苦しめられる状況に悩まされていました。これまでの詩篇は、そのような不条理は一時のことである、神の時を待ち望めと諭すものがほとんどでした。「悪しき者は、まさしく風が吹き飛ばす籾殻だ」(詩篇1:4)とあるように。しかしアサフは、そのようには見ていません。4節「実に、彼らの死には苦痛がなく、彼らのからだは肥えている。」12節「彼らはいつまでも安らかで、富を増している」。悪者は一時的な存在ではなく、ますます繫栄し、その最期も安らかであったりする、と言うわけです。
2.信仰をもてども現実は厳しい
他方神に忠実な者はどうか、アサフは正直に自らの心境を語ります。「ただ空しく、私は自分の心を清め、手を洗って、自分を汚れ無しとした」(13節)。悪者の繁栄を良く思わず、憎しみを募らせる心のきよめを願ってみても、そのような境地には至らない(14節)。神の前に誠実に生きても、苦しみと災いばかり、少しも幸せなことはない。「悪者の行いに対する報いを正しい人が受け、正しい人の行い対する報いを悪者が受ける」なんとも、神のなさることは不可解でわからないことだらけ。自分は、残飯を漁ってうろつきまわっている野良犬のようで、人間社会の背景に過ぎない、どうでもよい存在ではないか、と言います。しかしそのように毒づいていたら、次世代の者たちにどんな証が立つのか。信仰の希望を語りながら、それが全くもって口先だけの現実だと(15節)。アサフの告白に、もっともだと共感する人々もいることでしょう。
3.同じ現実を違うように見る気付きを得る
さてアサフは続けます。17節「ついに私は、神の聖所に入って。彼らの最期を悟った」聖所は、ヘブル語の原語では複数形。つまり強意の複数で、「最高の聖所」を意味しますが、至聖所は意味していません。至聖所は、大祭司だけが年に一度入ることができた場所で、アサフには入れない場所でした。ただアサフは聖歌隊指揮者の一人として、しばしば神の聖所を訪れたはずで、その日々の営みの中で、ある日深い神の臨在に触れたと言っているのです。そして、悪者の現実を全く違う観点から理解するようになったと彼は告白しているのです。悪者たちは、安泰な道ではなく、滑りやすい道を進み、滅びと背中合わせに生きている、と。そんな真理をよくわかりもせず「愚かで、考えもなく、神の前で獣のよう」(22節)であった自分に気づかされた、と言うわけです。18節冒頭の「まことに」は、ヘブル語で「アハ」それは驚きを表現しています。
実に人は弱く傷つきやすいものです。そして傷つくと、恥ずかしいほどに弁えのない人生を歩んでしまうことがあります。しかしそうなる前に、神の聖所に入り、そこで神に気づかされる必要があります。上から「ついに、彼らの最期を悟った」という経験を得る必要があるのです。アサフは、悪人の繁栄は一時的であるという結論に戻っているわけではありません。彼らは一生涯、安らかで、富を増し、長寿を全うし、苦しむこともなく死ぬこともあるでしょう。しかし、彼らの運命は永遠の滅びであることには間違いはありません。他方神を信じる者が、滅びに定められることはない。たとえ私たちが愚かさの中に迷い込んでも、神は、滅びの淵に立つ私たちの右の手をしっかりつかんで、引き戻してくださるお方です。人にとって決定的に重要なことは、誰と共にあるかです。悪者は、神より引き離されるでしょうが、義しい者は、永遠に神が避け所であり、神が住まいです。このように神の永遠性にしっかりつながって物事を見ていくなら、不条理な状況にあっても、前向きに生きる力を持つこともできるのです。神の聖所で悟りを得る(17節)、そのような転機のある一日を過ごすこととしましょう。では今日もよき一日となるように祈ります。<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。タルシシュは、今日でいえば、どの国に当たる地名でしょうか?①スペイン、②サウジアラビア、③イラン、答えは①スペインでした。では、今日の聖書クイズです。アサフが詠んだとされる詩篇は全部で何篇でしょうか?①7篇、②12篇、③24篇。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Volume 3: Psalm 73 - Living with Enjoyment of God
1. context
Today we begin the third volume of the Psalms (73-89). The bulk of Book III (Psalms 73-83, 11) was composed by Asaph, one of the choir directors in David's day (1 Chronicles 25:1).
He said, "Truly, God is good and merciful, to Israel, to the pure in heart. But this I am, my feet seem to stumble, and my steps have slipped" (vv. 1, 2). Psalm 73 is based on Asaph's personal experience of faith. He, too, was troubled by a situation in which the wicked flourished and those who feared God were afflicted by it. Most of the Psalms have admonished us that such absurdities are temporary, and that we should wait for God's time. As in "The wicked are indeed the chaff that the wind blows away" (Ps. 1:4). But Asaph does not see it that way, v. 4: "Indeed, there is no pain in their death, and their bodies are fat." Verse 12: "They are ever at ease and increase in riches." The wicked are not temporary, but multiply and multiply, and even in their last days they are at peace.
2. faithful, but reality is harsh
As for those who are faithful to God, Asaph honestly describes his own state of mind: "I feel empty. He says, "But in vain I have purified my heart and washed my hands, and have made myself spotless" (v. 13). Even if we do not think well of the prosperity of the wicked and wish to cleanse our hearts of hatred, we will not reach such a state of mind (v. 14). Even if you live a sincere life before God, all you will have is suffering and calamity, not a bit of happiness. The righteous will receive the reward for the deeds of the wicked, and the wicked will receive the reward for the deeds of the righteous. He says that he is like a stray dog wandering around scavenging for leftovers, a mere background figure in human society, and that he doesn't really matter. But if we poison ourselves in that way, what kind of testimony will we bear to the next generation? He speaks of the hope of faith, but says that it is an utterly glib reality (v. 15). Some may agree with Asaph's confession.
3. the realization that we see the same reality differently.
Now Asaph continues, v. 17: "At last I entered the sanctuary of God. I realized their end." Sanctuary is plural in the original Hebrew. That is, the strong plural, meaning "a most holy place," but not the Most Holy Place. The Most Holy Place was a place that only the high priest could enter once a year, and Asaph could not. But Asaph must have often visited the sanctuary of God as one of the choir conductors, and he is saying that one day in the course of his daily activities, he was touched by the profound presence of God. And he confesses that he came to understand the reality of the wicked from a completely different perspective. The wicked are not on a safe path, but on a slippery road, living with destruction. The first part of verse 18, "truly," is the Hebrew word "aha," which expresses amazement.
Indeed, people are weak and vulnerable. And when we are wounded, we can lead shamefully uncivilized lives. But before that happens, we need to enter God's sanctuary and be reminded of God there. We need to get the experience of "finally realizing their end" from above. Asaph is not returning to the conclusion that the prosperity of the wicked is temporary. They may be at peace for a lifetime, increase in wealth, live a long life, and die without suffering. But there is no doubt that their destiny is eternal perdition. Those who believe in God, on the other hand, are not destined to perdition. Even if we wander into foolishness, God is the One who firmly grasps our right hand as we stand on the edge of perdition and pulls us back. What is critically important for man is with whom he is with. The wicked will be separated from God, but the righteous will have God as their refuge and home forever. If we look at things in this way, firmly connected to God's eternity, we can have the strength to live positively even in the most absurd situations. Let us spend a day with such a turning point in our lives, gaining enlightenment in God's sanctuary (v. 17). I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner>
First, here is yesterday's quiz. Tarshish is the name of which country today? (1) Spain, (2) Saudi Arabia, (3) Iran, and the answer was (1) Spain. Now, here is today's Bible quiz. How many Psalms are said to have been composed by Asaph? (1) Psalm 7, (2) Psalm 12, and (3) Psalm 24. The answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.