【シーズン6】人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

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人生💯倍の喜び😊【聖書】エステル記8章 勝利

2022年12月04日 06時58分07秒 | エステル記
8章 モルデカイの勝利
ハマンの悪だくみが暴露され、ハマンの処刑が確定しました。器用に動き回ったハマンでしたが、最終的には、悪者は自ら蒔いた種を刈り取った形です。王はエステルにハマンの家を与え、彼女はモルデカイにハマンの家の管理を任せました。ハマンは死に、モルデカイは総理大臣となっていきます。神は正しいことを行われるお方です。
1.エステル記の構成(キアスムス構造)
そもそも事の顛末は、「その夜、王は眠れなかった」(6:1)という王の私的な出来事から始まりました。そしてよく読んでみると、この6:1を中心に、エステル記は非常によく整った文章構造を持っているのです。まず1章において事の起こりと背景、2、3章において王による第一の布告、そして4、5章とハマンとモルデカイの衝突を取り上げユダヤ人の危機を描きます。そして6:1が折り返し地点となります。6、7章ではハマンに対するモルデカイの勝利が描かれ、8、9章では王による第二の布告、そして10章は結びとなります。6:1を中心にその前後の文脈には対象構造があります。これも記憶し、後の世代に伝えやすくするための工夫だったのでしょう。ともあれ、大切なのは、王を眠れない状態にした神です。私たちの手には負えない、人間社会の動きを逆転させるのは神です。物事には神の解決があると、神を信頼することです。
2.法令を無効にした法令
ただ実際には、一難去ってまた一難でした。ハマンは処罰されましたが、ハマンの悪だくみによって成立した法は、そう簡単には取り消すことができなかったのです。ユダヤ人に対する危機は未だ続いていたのです。まさに人の人生は試練の連続です。
エステルに懇願された王は、そのジレンマに対して、新しい法令をもって対処しました。ユダヤ人を攻撃する者に対して、ユダヤ人にも同等の権利「根絶やしにし、殺害し、滅ぼし、かすめ奪え」を与えたのです。こうした対抗命令は、ユダヤ人に対する攻撃命令を無意味としていくのです。
ただここには、重要な霊的真理が語られています。つまり、神が罪人を救いに導かれた十字架の恵みにも同じような理屈があることです。神は、人に律法を定められました。その律法は、人を罪人と断罪し、裁きを宣告するものでした。誰もその裁きから逃れることはできません。しかし神は、この律法を取り消さずに、人を裁きの滅びから救い出す方法を定められるのです。つまり、神は、滅びに定められた人に代わるイエスを十字架によって罰し、律法の要求を無効とされたのです。律法は相変わらず人の罪を告発しますが、イエスの十字架にある罪の赦しは、律法が告発するとおりの裁きを無効とするのです。
3.急いで伝えられた法令
さらに、もう一つの点に注目させられます。救いに与った私たちは、王の急使に重ね合わせられます。私たちが主の救いに与ることは「光と、喜びと、楽しみと、栄誉」(16節)に与ることに他なりません。それは、「悲しみと、断食と、泣き声と、嘆き」(4:3)の時に対比されます。そして、神の命令によってせきたてられ、急いで出ていく、急使は、私たちそのものです。
同じヘブル語は、戦車用の早馬(ミカ1:13)もしくは、ソロモンが特別に輸入した駿馬の「早馬」(1列王4:28)にも使われています。キリストの十字架の恵みによって、今、光と喜びと楽しみと栄誉にあるとしたら、その恵みは急いで語り伝えなくてはならない、主の救いは祝福なのだから、というわけです。憚らず、自らの光、喜び、楽しみとなった福音について語りたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エステル記の特徴として間違っているものはどれでしょうか?①神の名が一度も出てこない、②女性の名前が書名である。③モーセの律法に定められた祭りの起源を語っている。答えは③モーセの律法に定められた祭りの起源を語っている、でした。エステル記は、モーセの律法に定められていないプリムの祭りの起源を語っています。では、今日の聖書クイズです、クセルクセス王は、どこの国の王様でしたか?①バビロン、②エジプト、③ペルシア、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。



Chapter 8: Mordecai's Victory
Haman's deception was exposed, and his execution was confirmed. Despite Haman's dexterity, in the end, the wicked man reaped what he had sown. The king gave Esther the house of Haman, and she left Mordecai in charge of Haman's house. Haman died, and Mordecai became prime minister. God is the One who does what is right.
1.Structure of the Book of Esther (Chiasmus Structure)
The story begins with a private incident in the king's life, "that night the king could not sleep" (6:1). If you read the book of Esther carefully, you will find that it has a very well-defined structure centering on 6:1. In chapters 2 and 3, the king's first proclamation, and chapters 4 and 5, the clash between Haman and Mordecai, are described to depict the crisis of the Jews. Chapter 6:1 is the turning point. Chapters 6 and 7 depict Mordecai's victory over Haman, chapters 8 and 9 are the second decree by the king, and chapter 10 is the conclusion. There is an object structure in the context around 6:1 and before and after it. This was also probably done to make it easier to memorize and pass on to future generations. Regardless, the important thing is God who made the king sleepless. It is God who reverses the dynamics of human society, which is out of our control. We must trust God that there is a divine solution to things.
2. the statute that nullified the law
In reality, however, it was just one more disaster. Haman was punished, but the laws that had been enacted through Haman's evil scheming could not be undone so easily. The crisis for the Jewish people was still ongoing. Life is indeed a series of trials.
At Esther's entreaty, the king responded to the dilemma with a new decree. For those who attacked the Jews, he gave them the same rights: "Root them out, kill them, destroy them, and take them by the scruff of the neck. Such a counter command would render meaningless the command to attack the Jews.
However, there is an important spiritual truth being spoken here. The same logic applies to the grace of the cross by which God brought sinners to salvation. God has established a law for man. That law condemned man as a sinner and pronounced judgment. No one can escape that judgment. But God does not annul this law, but determines a way to deliver man from the destruction of judgment. In other words, God made the demands of the law null and void by punishing Jesus on the cross in place of the man condemned to perdition. The law still condemns man for his sins, but the forgiveness of sins in the cross of Jesus nullifies the judgment as the law condemns it.
3. the hastily delivered decree
There is one more point to be noted. We who have received salvation are compared to the king's ambassadors. Our salvation is "light, joy, pleasure, and honor" (v. 16). It is contrasted with a time of "sorrow, and fasting, and crying, and mourning" (4:3). And the courier, stirred up by God's command and hurrying out, is ourselves.
The same Hebrew word is also used of the swift horses for chariots (Micah 1:13) or the "swift horses" (1 Kings 4:28), which were specially imported by Solomon. If we are now in light, joy, enjoyment, and honor through the grace of the cross of Christ, we must hasten to tell of that grace, for the salvation of the Lord is a blessing. Let us not be afraid to speak of the gospel that has become our light, joy, and enjoyment. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner</div>
First, yesterday's quiz. Which of the following is not true about the Book of Esther? (1) The name of God is not mentioned once, (2) A woman's name is used as the title of the book. (3) It speaks of the origin of the festivals prescribed in the Law of Moses. The answer was (3) It speaks of the origin of the festivals prescribed in the Law of Moses. The book of Esther speaks of the origin of the festival of Purim, which is not prescribed in the Law of Moses. Now for today's Bible quiz, King Xerxes was king of which country? (1) Babylon, (2) Egypt, (3) Persia. I will give you the answer tomorrow. Now, I wish you a good day.


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