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【シーズン6】人生💯倍の祝福😊【聖書】ルカの福音書16章 神のことばに心を留める

2024年05月16日 20時39分55秒 | 福音書
ルカの福音書16章 神のことばに心を留める
1.不正な管理人のたとえ(16:1-18)
イエスの使命は、まずユダヤ人に救いを語ることでした。この16章の最初に出てくる、一般に「不正な管理人」と呼ばれるエピソードもその試みの一つです。主人の財産を無駄遣いしている管理人は、まさに、神に選ばれた民、ユダヤ人を象徴するものでしょう。そして、この管理人は、その不正を摘発され窮地に陥るのです。
解雇を言い渡された管理人は、この困った事態を乗り越えるためにあれこれ考え、最終的に主人の権限を使って、主人に借金をしている人々の借金を帳消しにしました。自分が首になっても恩義をかけた人が自分を助けてくれるだろう、と考えたわけです。なるほど賢い管理人だと思います。そして主人も、この管理人の賢さを褒めたと言いますが、実は、主人が認めた賢さは、そこではありません。
ユダヤ人には、同胞に金銭を貸しても利息を取ってはならない律法がありました。つまり、管理人は、借金を帳消しにし、その証文を書かせましたが、それは主人の不正の証拠を集めたということなのです。これには主人も慌てて、彼の賢さを認めざるを得ない。つまり自分の不正が暴露されそうになって、彼は、管理人をほめて赦すことで、自分の評判を保とうとしたのです。
13節、神と富とに仕えることはできないと言います。いずれ、人は、その現実をはっきり認識します。富が通用しない死を迎えるのです。そして、神の裁きの座に立たせられます。神のものを無駄遣いしてきた人生を暴露される時が来るのです。その時あなたはどうやって身を守るのか?自分を救い出すためには、どうしたらよいのか、あの世を支配する主人である神の心を動かすことを考える他に、道はありません。
2.金持ちとラザロ(16:19-31)
しかしこの話を聞いていたユダヤの宗教家たちは、目配せをして嘲笑いました。まったくばかばかしい限りの話だ、唐突で、何を言いたいのだ、と言うわけでしょう。確かにテレビには、不正な管理人のような話は、あり触れています。いや、テレビの報道など氷山の一角で、皆同じようなことをしているのだ、あのように不正を摘発されるような者は、要領が悪すぎる。運が悪いやつなのだ、と人は思うものでしょう。しかし、それは、物事を地上のことだけで考えて生きているからそう思われるのです。
後半金持ちとラザロのお話は、そのような人々の心に踏み込んでいくたとえ話です。生きている間に良いものを受けた金持ちは、死後苦しみと悶えの中にあり、生きている間に悪いものを受けた貧乏人のラザロは、死後慰めと安息の中にあると言います。そして金持ちは、その苦しみの中で、せめて自分の子孫が同じ運命に合わないように死後の世界から警告する使いを遣わすように神に願うのですが、それもかなわぬわけです。聖書の神は、正義の神で、やはり人生の帳尻は最後には必ず合わされるという、イエスの考えがはっきりしています。
私の母は、私が幼い頃、よく公園伝道をしました。まあ、あの時代であるから許されたことでもありましたが、トラクトもろくにない時代、母のやり方は、いつも聖書を片手に、このラザロと金持ちの箇所を開いて、公園にたむろしている人にイエスのことを語り掛けるのです。実にストレートなやり方でした。ですから母が語ることも、イエスと同じほどストレートでした。
イエスは言うのです。どんな時代、どんな境遇に生を受けたとしても、人間の一生はこの地上だけのことで終わらないのです。神が授けられたいのちを大事にし、それが永遠に続くものであることを意識し、この地上で生きている間にすべきことをなしたのか、やがて問われる時が来るのです。それは、小さくいのちを任された人も、大きくいのちを任された人も、神の前に立って、報告と清算をする時になるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
Luke 16: Be Mindful of God's Word
1. the parable of the unjust keeper (16:1-18)
Jesus' mission was first to speak salvation to the Jews. The episode at the beginning of this chapter 16, commonly referred to as the "unjust custodian," is one of His attempts to do so. The caretaker who is wasting his master's property would be emblematic of the very people chosen by God, the Jews. The caretaker is then caught in the act of dishonesty and finds himself in a difficult situation.
After being fired, the superintendent thought of ways to overcome his predicament, and finally used his master's authority to cancel the debts of those who owed him money. He thought that even if he was fired, the people to whom he owed money would help him out. He was a wise administrator. The master also praised him for his cleverness, but in fact, that is not the cleverness that the master recognized.
The Jewish people had a law that they were not allowed to charge interest when they lent money to their fellow countrymen. In other words, the caretaker wrote off the debt and had it attested to, but this meant that he had collected evidence of his master's dishonesty. At this, the master panicked and had to admit that he was wise. In other words, his own injustice was about to be exposed, and he tried to preserve his reputation by praising and forgiving the caretaker.
Verse 13 says that one cannot serve God and wealth. Eventually, one will clearly recognize that reality. He will die a death in which riches will not serve him. And he will be made to stand before the judgment seat of God. The time will come when you will be exposed for a life of squandering what belongs to God. How will you defend yourself then? There is no other way but to think about what you can do to save yourself and to move the heart of God, the master who rules the other world.
2. the rich man and Lazarus (16:19-31)
But the Jewish religious leaders who heard this story looked at each other and scoffed. They would say, "This is ridiculous, it's so abrupt, what are you trying to say? Surely, stories like the one about the corrupt administrator are commonplace on television. No, TV reports are just the tip of the iceberg, and everyone is doing the same thing. People think that those who are caught cheating like that are too bad, that they are the unlucky ones. But they think that because they live their lives thinking only of earthly things.
The second half of the story about the rich man and Lazarus is a parable that goes into the hearts of such people. The rich man who received good things while he was alive will be in suffering and agony after death, and Lazarus, the poor man who received bad things while he was alive, will be in comfort and rest after death. And the rich man, in his suffering, asks God to send a messenger to warn him from the afterlife so that at least his descendants will not suffer the same fate, but that too will not happen. The God of the Bible is a God of justice, and Jesus' idea is clear: the books of life will be settled in the end.
My mother used to evangelize in the park when I was a little girl. Well, it was allowed in those days, when tracts were scarce, but she always had a Bible in her hand, this Lazarus and the rich man passage open, and would talk about Jesus to people hanging out in the park. It was a very straightforward way. So my mother's story was just as straightforward as Jesus'.
Jesus says, "I am the one who is living in all times and in all circumstances. No matter what time period or circumstances you are born into, your life does not end here on earth. There will come a time when we will be asked if we cherish the life God has given us, if we are aware that it is eternal, and if we have done what we should have done while we were alive here on earth. It will be a time for both those who have been entrusted with a small life and those who have been entrusted with a great life to stand before God and make a report and a reckoning. I pray that today will be another good day.
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