ジローのヨーロッパ考

デンマークやドイツの農家に長期(?)滞在、体験したり感じたことを綴ります。

デンマーク: ライ麦パンやオートミールは体に良い・・・

2017-05-17 17:28:32 | 日記
2017年5月17日(Wed.) 快晴ではありませんが、気温は快適な23℃ぐらいの今日でした。 さて、子供に良い食材としてライ麦パンなどが話題に上がっています。 ( ニュースソース: CPH POST ONLINE 5月16日発 )

<原文の一部>
Danish research: Rye bread and oat meal give healthier kids
デンマークの調査結果: ライ麦パンとオートミールは子供の健康に良い

Whole-grain has a positive effect on blood pressure, cholesterol and insulin sensitivity in children
全粒(穀物)は子供の血圧やコレステロール、インシュリン感性などに有効。


As healthy as it is tasty (photo: Sten Porse)

May 16th, 2017 1:04 pm| by Christian W
It’s the news that all Danes have been yearning for. Finally, there is evidence that points to the beneficial effects of the boat loads of rye bread and porridge they have been devouring since infancy.

A new research report from the Department of Sports and Nutrition (DSN) at the University of Copenhagen shows that the more whole-grain that children eat, the better their overall health is.

(抜粋)全てのデンマーク人が待ち望んでいたニュースです。 ついに、幼少期から盛んに食してきたライ麦パンやおかゆが体に良いことが明らかにされました。 CPH大学の関係部門による新しい研究成果によると、全粒穀物を子供が食べれば食べるほど健康に良いことが示されました。

“We can see that the more whole-grain children eat, the slimmer they are and the lower their blood pressure and cholesterol is,” said Camilla Trab Damsgaard, an associate professor at DSN and the researcher behind the report.

“Furthermore, a high intake of whole-grain oats and whole-grain rye – which we particularly get from rye bread – is also connected to better insulin sensitivity in children. It could better provide better long-term protection against diabetes.”

(抜粋)判明したことは、全粒穀物を子供が食べると、スリムになり、血圧もコレステロールも下げるのです・・・と准教授が語ります。 さらに、オート麦(注: 燕麦)やライ麦をたくさん摂取すると、例えば、ライ麦パンなどからですが、インシュリン感性にとっても良いとも言います。 これは糖尿病に対しても有効と言えます。

Start ’em young
The research project involved 713 children aged 8-11 across nine schools in Zealand and Lolland-Falster registering their diets, taking blood tests, having their heights and weights measured, having their body structure scanned in a body scanner and having their physical activity measured over seven days.

To ensure that the research showed the impact of whole-grain intake – and not just a result of children coming from a healthy home – the researchers took into consideration the parents’ education levels, how active the kids are and how much fruit, fish and vegetables the eat.

The Danish food authorities, Fødevarestyrelsen, recommends that children aged 4-10 eat 40-60 grams of whole-grains per day – the equivalent of about two decilitres of oat meal or 3-4 slices of rye bread.

(抜粋)若い時に開始: 調査対象は9校の計713人(8~11歳)に行われたもので、7日間以上にわたる様々な検査を行った結果に基づいています。 また、この結果から得られたこととして、両親の教育レベルが関与していると考えられています。
専門家の推奨として、4~10歳の子供は毎日40~60grの全粒穀物を摂取すること、または、同等のものとして、約200mlのオートミール(注: おかゆ)か、3~4切れのライ麦パンが考えられます。

Danish children aged 4-14 eat about 58 grams of whole-grain every day on average, compared to the UK and the US where kids consume just 12 grams daily.

“We know that children who have high blood pressure, high cholesterol and are overweight also have a higher risk of having the same problems as adults,” said Damsgaard.

“It is important to start healthy habits during childhood – and it’s completely normal things like rye bread and oat meal we are talking about here, and which many children in Denmark fortunately find very tasty.”

The report has been published in the scientific journal, Journal of Nutrition (here in English).

(抜粋)デンマークの4~14歳の子供は平均して58grの全粒穀物を毎日摂取しています、UKやUSは12grなのですが。 
子供でも血圧が高いとか、高コレステロールだとかの子は肥満であり、大人と同様の高いリスクを抱えていることがわかっています。 して、子供の頃に健康的な生活習慣を開始することが重要なのです。 今ここに話題にしているライ麦パンやオートミールはデンマークの多くの子供にとってはごく普通のことで、幸運にも美味しいものとされています。 ・・・

***

2012年に90日間滞在したデンマークの農場でも、キッチンにはライ麦パンが常備されていました。 日本の食パンサイズよりは小ぶりでしたが、味は少し酸味があったことを今も記憶しています。 でも、サンドイッチにして食べた時は白い小麦粉パン同様に美味しくいただきました。

日本のスーパーでもライ麦入りの食パンを見かけますが、デンマークのそれはもっと色が濃いもので、持つとややズッシリした感じのものでした。 いずれにしても、健康志向と言うことであれば、こうした食材を使うことが子供にも大人にも良いと言うことになるのでしょう。

やはり、正しい(好ましい)情報を如何に消費者自身が取得するかにかかっており、必ずしも、大手のメーカーが市場に供給するものが、安全・安心とは言えないのかも知れません。 何が大切かを常に意識したいものです・・・。

*** 下の写真は、記事内容とは関係ありません。



***
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